Välkommen hit till mig!

torsdag 2 juni 2011

Jag firar...

...med fjärilar. Jag upptäckte ju att jag hade passerat hundra inlägg häromdagen, så här kommer ett mönster från mig. Jag har gjort mönstret själv utifrån en virkad fjäril som jag sett hemma hos min mamma. Här ser man den utvikt och ihopvikt, bara så ni får en idé om hur det blir.

Mönster fjäril
Förkortningar:
m - maska
lm - luftmaska
st - stolpe
lmb - luftmaskbåge

Byt färg när du känner för det, varje varv om du vill!

Varv 1: Gör en magisk ring med 8 m i. Dra ihop, men inte för hårt.

Varv 2: Virka 2 lm (= första st), gör 1 st. Fortsätt sedan så här: *2 lm, 2 st i samma m*. *-* varvet ut. Avsluta med 2 lm och sen 1 sm i den översta av de 2 lm du virkade i början av varvet.

Varv 3: I varje lmb gör: 2 st, 4 lm, 2 st. 1 lm mellan lmb. Avsluta med 1 sm. Arbetet liknar nu en stjärna, som börjar "bubbla sig".

Varv 4: *9 st i den långa lmb, 1 fm i st, 1 sm i den korta lmb, 1 fm i st*. *-* hela varvet ut. Avsluta med 1 sm.

Kant: *1 fm, 3 lm, 1 fm i nästa m*. *-* varvet ut.

Vik den bubbliga rundeln på mitten och sätt en dubbelvikt piprensare på mitten. Tvinna ändarna runt varandra och böj till antennerna så det hela liknar en fjäril. Limma fast en magnet eller häng upp i sytråd.

Lycka till nu! Och om du hittar nåt som verkar konstigt eller bara inte får ihop det hela - hör av dig! Jag hjälper gärna till. (Uppdaterat varv 2 på mönstret 2011-06-06)
Pyssla på!

2 kommentarer:

Handarbete/Pyssel sa...

Åååh, du firar, då får man passa på att gratulera!
Finfin fjäril! Blir sugen på att prova mig på en! Ett så litet projekt kanske jag klarar av att avsluta...?!
Har så många påbörjade projekt igen - HUR går det till ???
Men det är klart, något ska man väl ha att göra till vintern?? ;)
Nu har man ju fullt upp med annat. Trädgård, trädgård & trädgård, butik, röja å rensa inne, jobba, gå på möten å uppvisningar å matcher å kalas å mmmm... mycket är det!
Men snart är det sommarlov och det blir lite lugnare puckar. Blir skönt!

Ha det skönt och sköt om dig!!

Ps. fint det blir med nymålat hemma hos dig!

Sayo sa...

Hejsan!
Hade missat din blogg! Jättefina grejer! Önskar jag var så pysslig...

Är i Viks under helgen så hojta gärna om du är i stan och vill ses nåt!
Kram!