Välkommen hit till mig!

torsdag 18 mars 2010

Min version av Noodle-mössan

Nu är den klar - min babymössa. Jag tycker den blev kanonfin, hoppas att den blir omtyckt av lilla bebben som ska ha den när den kommer ut.

Babymössa 3-6 månader
Mössans storlek (liggande): 21 cm
och höjd (kanten ovikt): 17 cm (utan noodle)
Virknål: 4mm
Jag använde mig av garnet Järbo Tropik, mjukt och skönt till bebisen, MEN mössan blev mindre än i originalmönstret, mer lagom för en nyfödd gissar jag.

Mössa:
Börja överst på mössan med färg A(vit):
Varv 1: Gör en magisk ring med 2 lm, 15 st i ringen, byt till färg B(röd) under sista stolpen och gör 1 sm i första stolpen. (15 st)
Varv 2: 1 lm, 1fm i samma maska, gör fm runt, byt till färg A under sista fm och gör 1 sm i första fm. (15 fm)
Varv 3: 2 lm, 2 st i samma maska och 2 st i varje maska hela vägen runt, byt till färg B (gör som tidigare gånger) (30 st)
Varv 4: 1 lm, 1 fm i samma maska, gör fm hela vägen runt, byt till färg A (30 fm)
Varv 5: 2 lm, st i samma maska, 2 st i nästa maska, *1 st i nästa maska, 2 st i nästa maska*, repetera hela vägen runt, byt till färg B (45 st)
Varv 6: 1 lm, 1 fm i samma maska, gör fm hela vägen runt, byt till färg A (45 fm)
Varv 7: 2 lm, 1 st i samma maska, 1 st i nästa maska, 2 st i nästa maska, *st i nästa 2 maskor, 2 st i samma maska *, repetera hela vägen runt, byt till färg B (60 st)
Varv 8: 1 lm, 1 fm i samma maska, gör fm hela vägen runt, byt till färg A (60 fm)
Varv 9: 2 lm, 1st i samma maska, 1 st i varje maska hela vägen runt, byt till färg B (60 st)
Varv 10 - 16: repetera varv 8 & 9, sluta med varv 8 (färg B)Maska av och fäst trådändarna.

Kant:
Med färg A: 11 lm
Varv 1: 1 fm i andra lm och nästa 9 fm (10 fm)
Varv 2: 1 lm, 1 fm i bakre öglan av fm (10 fm)
Varv 3 – 60: repetera varv 2
Virka nu ihop kortändarna. Gör 1 lm och virka fast kanten på mössan med fm från insidan. Maska av och fäst trådändarna.

Noodle:
Med färg B: 15 lm
Varv 2: Byt till färg A i nästa lm, 3 fm i andra lm, 3 fm i varje lm.
Maska av. Sy fast noodlen högst upp på mössan och fäst trådändarna.

Mönster översatt och testvirkat av mig. Publicerat med tillstånd av skaparen. Originalet är på engelska och finns på Haakpoes blogg. Har du frågor om mönstret är det bara att skriva dem i kommentarsfältet så svarar jag så fort jag kan och om jag kan.

Kram

Inga kommentarer: